slaapoefeningen

Slaapoefeningen

Slaapoefeningen helpen je om beter te slapen en daarom zijn ze een belangrijk onderdeel van de ééndaagse slaapcursus. Tijdens deze cursus leer je naast de slaapoefening van alles over slaap. Slaapoefening zijn niet moeilijk: je gaat zo comfortabel mogelijk liggen en luistert. Wil je het eens proberen? Onderaan deze pagina vind je de slaapoefening ‘Links-Rechts.’

Tijdens de ééndaagse slaapcursus doen we de oefening een aantal keren en leer je de basisvaardigheden. Na deelname kun je met behulp van de luisterboeken thuis of op je werk direct aan de slag.  

slaapoefeningen

Slaapcursus

Slaapoefeningen zijn een belangrijk onderdeel van de slaapcursus. Bekijk de cursusagenda.

slaapoefeningen

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg. 

slaapoefeningen

Contact

Heb je vragen over slaap of slaapoefeningen? neem dan gerust contact met me op.

Je kunt onderstaande luisterboeken met elk 3 slaapoefeningen bestellen, downloaden en beluisteren op het digitale apparaat van je voorkeur. Je hebt ze dan altijd en overal bij de hand

 

Kennis over slaap is onmisbaar wanneer je de slaapoefeningen effectief wilt inzetten om weer goed en gezond te slapen

Een dagelijkse slaapoefening zal je slaap zeker verbeteren. Het grote voordeel van een slaapoefening boven slaapmedicatie is, dat hetgeen negatieve bijwerkingen heeft. Alleen maar positieve, maar wanneer je slaapoefeningen op dezelfde manier gebruikt als slaapmiddelen, gaan ze je niet écht helpen. Voor een structurele oplossing moet je de slaapoefeningen niet pas in je bed, maar overdag gebruiken.

Niet goed slapen is een 24-uurs probleem, dat vraagt om een 24-uurs aanpak, slaapoefeningen spelen daarbij een belangrijke rol

Waken en slapen horen bij elkaar als dag en nacht. Richt je daarom niet in alles wat je doet niet alleen op de nacht en slaap, maar ook op de kwaliteit van je dag en waken. Gebruik de slaapoefeningen daarom niet alleen in je bed. Als je pas in bed je slaapprobleem wilt oplossen ben je altijd te laat! 

Je slaap verbeteren vraagt om een 24-uurs aanpak: verbeter je de één, dan zal ook de ander verbeteren.

Oefen bijvoorbeeld na de lunch, tijdens ‘de dip van de dag’ of wanneer je thuiskomt van je werk. Vooral deze laatste is een ideaal moment om even te gaan liggen met een slaapoefening. Je sluit op die manier bewust je werkdag af voordat je jezelf richt op het gezin en/of je privéleven.

Bewust oefenen op scharniermomenten geeft je dag ritme en structuur en helpt je om beter te slapen

Momenten waarop je bewust het ene afsluit, voor je aan het andere begint, noemen we ‘scharniermomenten.’ Naast de overgang van de ochtend naar de middag en de dag naar de avond, is de overgang van de dag naar de nacht natuurlijk de meest ingrijpende.

Toch is het zoals gezegd niet raadzaam om pas in je bed te oefenen. Kies een andere plek in je huis, waar niets of niemand je stoort en je jezelf veilig voelt. Doe de slaapoefening een uurtje voor het slapen gaan en pak daarna je gewonde bed rituelen weer op. Je tandenpoetsen, je kleding klaarleggen voor de dag van morgen of nog even lezen misschien.

Het doen van een slaapoefening op dit soort scharniermomenten geeft je dagelijks leven ritme en vorm. Het herstelt de balans tussen waken en slapen. Op de slaapcursus vertel ik je hier graag meer over. Wil je weten wanneer de eerstvolgende cursus is, kijk dan op de cursusagenda. Heb je nog vragen over slaapoefeningen of slaap in het algemeen? Neem dan gerust contact met me op.

De slaapoefeningen doe ik iedere dag en het effect is héél positief

Dank je wel voor je mail. Ik heb niets dan lof voor je slaapcursus. Het was interessant, leerzaam, logisch, boeiend en heel begrijpelijk; dit alles door jou op een prettige manier gebracht. Ik heb dus ten volle genoten van de dag en nu het praktijk brengen van het geleerde en dat helpt!

Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De slaapoefening doe ik een keer per dag en het effect is heeeeel positief.

De rituelen om maar te kunnen slapen zoals lezen, telefoneren, televisie kijken in bed en de slaappil afgeschaft. De eerste dagen kostte me dit moeite maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap, en slaap dan 4-5 uren aan een stuk en daarna nog twee kleine slaapjes.

Ik lig ook niet meer dan acht uur in bed. Dat was voorheen soms 12 uur om maar “uit te rusten” Wat mij ook helpt is dat mijn dochter en ik samen de cursus gevolgd hebben zodat we elkaar kunnen motiveren en het geleerde kunnen bespreken.

Naar reviews slaapcursus >

Wil je het eens proberen? Luister dan eerst naar de introductie van luisterboek nr. 1 en daarna naar de slaapoefening ‘Links-Rechts’ van 20 minuten

 

Hieronder vind je de introductie bij luisterboek 1. Deze duurt zo’n 14 minuten en het is raadzaam deze eerst te beluisteren voordat je aan de slaapoefening ‘Links-Rechts’ van 20 minuten begint.

Ga op je rug liggen op een plek waar niets of niemand je stoort en waar je jezelf veilig voelt. Wanneer je gaat liggen, leg de benen dan een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam, met de handpalmen naar boven gekeerd. Leg niet teveel onder je achterhoofd. Een kleine verhoging is genoeg. Leg liever iets onder je knieën. 

Kies bovenal een plek waar niets of niemand je stoort en je jezelf prettig en veilig voelt.

slaaplessen

Slaapoefeningen