slaap oefening, slaap oefeningen

Slaap Oefening

Een slaap oefening doe je niet alleen voor het slapen gaan, maar ook overdag. Wanneer je overdag een moment vrij maakt om te oefenen, zal dit je zeker helpen om ’s nachts beter te slapen. De slaap oefening is dan ook een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. Tijdens de cursus, waarin je van alles over slaap leert, doen we de slaap oefening een aantal keren. Hoewel een slaap oefeningen niet moeilijk te leren is, is het goed enkele basisvaardigheden te begrijpen en samen te oefenen. Dat doen we op de ééndaagse Slaapcursus. Na deelname aan de Slaapcursus kun je thuis direct aan de slag.  

Wil je ook binnen een dag de juiste handvatten en een drietal slaapoefeningen krijgen om je slaap te verbeteren? bekijk dan hier de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus.

Slaap oefening

Sophie Hilbrand neemt voor BNN-VARA deel aan een slaap oefening tijdens de slaapcursus van Rob de Ron.

Waken en slapen

Waken en slapen horen bij elkaar als dag en nacht. Richt je daarom niet in alles wat je doet uitsluitend op de kwaliteit van je slaap, maar ook op de kwaliteit van je waken. Neem je voldoende rust en pauze’s, zodat je ’s avonds niet te moe bent wanneer je gaat slapen. Er is niets mis met een gezonde vermoeidheid, maar vaak zijn we te moe om goed te slapen en vermoeidheid kan slaperigheid in de weg staan.

Doe de slaap oefening niet alleen in je bed

Gebruik de  slaapoefeningen daarom niet alleen in je bed. Als je pas in bed je slaapprobleem wilt oplossen ben je altijd te laat! Je slaap verbeteren vraagt om een 24-uurs aanpak, want slapen en waken horen immers bij elkaar als dag en nacht. Maak daarom ook overdag zo’n 20 minuutjes vrij voor een  slaap oefening. 

Overdag je slaap oefeningen doen

Dat kan bijvoorbeeld heel goed wanneer thuiskomt na je werk. Het is een ideaal moment om even te gaan liggen om met een slaap oefening bewust je werkdag af te sluiten. Na zo’n  rustmoment richt je jezelf op een heel andere manier op je gezin en/of je privéleven.

Wil je het eens proberen?

Misschien wil je het eens proberen? Doe dit dan op een rustige plek waar niets of niemand je stoort. een plek waar je jezelf veilig voelt en even tot jezelf kunt komen. Hoewel dat misschien niet direct prettig voelt en je liever op je zij zou draaien, is het belangrijk om de slaap oefening, liggend op de rug te doen. Leg de benen een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam, met de handpalmen naar boven gekeerd. Leg niet teveel onder je achterhoofd. Een kleine verhoging is genoeg. Lig je goed? Sluit dan de ogen en luister …

Slaap Oefening, Slaap oefeningen

Slaapoefeningen

Zittend, ongeveer 11 minuten.

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust. In de slaapoefening ‘Slapen in Vroeger Tijden en Nu’ combineert Rob de Ron kennis over slaap, met een slaapoefening in rust. Deze slaapoefening is er in een zittende en liggende variant.

Slaap Oefening, Slaap oefeningen

Slaapoefeningen

Liggend, ongeveer 16 minuten

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust. In de slaapoefening ‘Slapen in Vroeger Tijden en Nu’ combineert Rob de Ron kennis over slaap, met een slaapoefening in rust. Deze slaapoefening is er in een zittende en liggende variant.

Slaap Oefening, Slaap oefeningen

Slaapyoga en yoganidra zij de bekendste slaapoefningen

Ongeveer 4 minuten

Beide yogavormen behoren wellicht tot de bekendste slaapoefeningen. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen beide yogavormen en wat zijn de overeenkomsten. In deze korte video legt Rob de Ron enkele verschillen uit. 

Slaap Oefening, Slaap oefeningen

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg. Toen niets leek te werken, vroeg hij zich af of slaapoefeningen ook haar konden helpen weer te slapen. 

Slaap Oefening, Slaap oefeningen

Slaapcursus

De slaap oefening is een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. De oefeningen zijn niet moeilijk. Je leert ze in één dag. Wil je meer weten over deze bijzondere cursus? Klik dan op Slaapcursus.nl

Slaap Oefening, Slaap oefeningen

Aan het Vondelpark

De slaapcursus duurt één dag en wordt gegeven in Centrum de Roos in Amsterdam aan de P.C. Hooftstraat 183, dichtbij het Vondelpark. Wil je meedoen aan de Slaapcursus? Meld je dan nu aan.

slaap oefening, slaap oefeningen

De slaap oefening helpt me echt om ’s nachts mijn hoofd rustiger te hebben

Het gaat een stuk beter wat slapen betreft! Dat is echt heel fijn! Ik merk dat een paar keer per dag een slaap oefening. Het helpt me echt om een rustiger hoofd te hebben ’s nachts. Ook de inzichten dat rust niet volledig van de nacht moet afhangen geeft een bepaalde kalmte in lijf en hoofd. Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer, er is dan meestal een reden en dat is dan toch minder irritant!

Wat een energie en rust je krijgt van slapen was ik een beetje vergeten …. nu weet ik het gelukkig weer, het leven is dan echt een stuk minder ingewikkeld. Ik wens je een goede zomer, hartelijke groet van een wakker mens!

Slaapcursus De slaap oefening is een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. De oefeningen zijn niet moeilijk. Je leert ze in één dag. Wil je meer weten over deze bijzondere cursus? Klik dan op Slaapcursus.nl

Nacht en Slaap (1878) door Evelyn De Morgan (1855-1919).

Slaap oefeningen

De slaap oefening is dan ook een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. Tijdens de cursus, waarin je van alles over slaap leert, doen we de slaap oefening een aantal keren. Na deelname aan de Slaapcursus ontvang je een drietal slaap oefeningen en kun je thuis of op je werk direct aan de slag.  

De getoonde werken bevinden zich in het publiek domein in landen en gebieden waar de auteursrechttermijn het leven van de auteur plus 100 jaar of minder is. Van deze bestanden is vastgesteld dat er geen bekende auteursrechtaanspraken op rusten, alle aanverwante en naburige rechten daarbij inbegrepen. 
Flaming June 1895. Frederic Leighton.
Slaap oefening, slaap oefeningen

Slaapoefeningen

Flaming June 1895. Frederic Leighton.