Oefeningen voor het slapen gaan.

Oefeningen voor het Slapen gaan

Oefeningen voor het slapen gaan verbeteren je nachtrust, met name wanneer je ook overdag tijd weet vrij te maken om te oefenen. Dat klinkt wellicht vreemd, maar juist door oefeningen voor het slapen gaan ook te doen, verbeterd je nachtrust. Hoe dat komt, leer je op de bijzondere Slaapcursus van Rob de Ron.

Oefeningen voor het slapen gaan, zijn een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. Ze zijn niet moeilijk, je leert ze in één dag. Naast deze oefeningen leer je tijdens de slaapcurus van alles over slaap. Om de oefening écht effectief te laten zijn, is inzicht in je slaap- én waakgedrag nodig, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Wil je ook meedoen aan deze bijzondere cursus? Bekijk dan nu wanneer de volgende Slaapcursus wordt gegeven.

Oefeningen voor het Slapen gaan

Oefeningen voor het Slapen gaan.

Sophie Hilbrand neemt voor BNN-VARA deel aan de slaapcursus van Rob de Ron.

Oefeningen voor het slapen gaan

Oefeningen voor het slapen gaan verbeteren je nachtrust, met name wanneer je ook overdag tijd weet vrij te maken om te oefenen. Dat klinkt wellicht vreemd, maar juist door oefeningen voor het slapen gaan ook te doen, verbeterd je nachtrust. Slapen en waken horen namelijk bij elkaar als dag en nacht. Breng je een verbetering aan in de ene, dan verbeterd ook het andere.

Ga uitgerust naar bed

Slaapproblemen los je niet op door je uitsluitend op je slaapgedrag te richtten. Juist je ‘waakgedrag’ heeft grote invloed op de kwaliteit van je nachtrust. Waken en slapen horen namelijk bij elkaar als dag en nacht. Richt je daarom ook op de kwaliteit van je waken. Neem je bijvoorbeeld voldoende rust en pauze’s, zodat je ’s avonds niet te moe bent wanneer je gaat slapen? Er is niets mis met een gezonde vermoeidheid, maar soms zijn we gewoon te moe om goed te slapen.  Vermoeidheid maakt je onrustig en kan slaperigheid in de weg staan. Natuurlijk wil je uitgerust wakker worden, maar het is ook belangrijk ‘uitgerust’ naar bed te gaan.

Oefeningen voor het Slapen gaan doe je ook overdag

Een oefening voor het slapen gaan is dus raadzaam. Zowel ’s avonds als overdag, want het verbeteren van je slaapkwaliteit, vraagt om een 24-uurs aanpak. Maak daarom ook overdag zo’n 20 minuutjes vrij voor een  oefening. Juist door overdag even te rusten zal je ’s avonds minder moe zijn en beter slapen. Een goed moment om de oefening te doen is bijvoorbeeld wanneer thuiskomt van je werk. Na zo’n  rustmoment richt je jezelf op een heel andere manier op je gezin en/of je privéleven. Rust is ontzettend belangrijk. Rust is zogezegd de ideale partner van slaap.

Oefeningen voor het slapen gaan.

Rust: de ideale Partner van Slaap

Ook in de Griekse mythologie zijn rust en slaap de ideale partners. Hypnos, de god van de slaap, trouwt met Pasithea, de godin van de rust. Samen krijgen ze meerdere zonen, waaronder Morpheus. Morpheus kon de vorm van elk mens aannemen, om zo in iemands droom te verschijnen als zijn of haar geliefde! Oefeningen om in slaap te komen brengen je elke dag een moment van rust. Wanneer het je lukt om jezelf dagelijks dit rustmoment te gunnen, zal je slaap verbeteren.

Wil je het eens proberen?

Misschien wil je het eens een oefening voor het slapen gaan proberen? Doe dit dan op een rustige plek waar niets of niemand je stoort. Een plek, waar je jezelf veilig en op je gemak voelt. Doe de oefening niet op je zij, maar liggend op je rug. Dat voelt misschien niet direct comfortabel, maar het is uiteindelijk de beste houding om in te ontspannen en tot rust te komen. Leg de benen een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam, met de handpalmen naar boven gekeerd. Leg niet teveel onder je achterhoofd. Een kleine verhoging is genoeg. Lig je goed? Sluit dan de ogen en luister …

Oefeningen voor het slapen gaan.

Slaapoefeningen

Zittend, ongeveer 11 minuten.

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust. In de slaapoefening ‘Slapen in Vroeger Tijden en Nu’ combineert Rob de Ron kennis over slaap, met een slaapoefening in rust. Deze slaapoefening is er in een zittende en liggende variant.

Oefeningen voor het slapen gaan.

Slaapoefeningen

Liggend, ongeveer 16 minuten

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust. In de slaapoefening ‘Slapen in Vroeger Tijden en Nu’ combineert Rob de Ron kennis over slaap, met een slaapoefening in rust. Deze slaapoefening is er in een zittende en liggende variant.

Oefeningen voor het slapen gaan.

Slaapyoga en yoganidra zij de bekendste slaapoefningen

Ongeveer 4 minuten

Beide yogavormen behoren wellicht tot de bekendste slaapoefeningen. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen beide yogavormen en wat zijn de overeenkomsten. In deze korte video legt Rob de Ron enkele verschillen uit. 

Oefeningen voor het slapen gaan.

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg. Toen niets leek te werken, vroeg hij zich af of slaapoefeningen ook haar konden helpen weer te slapen. 

Oefeningen voor het slapen gaan.

Slaapcursus

In 2011 richtte Rob de Ron de eerste slaapcursus van Nederland op. Slaapoefeningen zijn een belangrijk onderdeel van deze cursus, Wil je meer weten over de slaapcursus? Klik dan op deze link:

Oefeningen voor het slapen gaan.

Meedoen?

De slaapcursus duurt één dag en wordt gegeven in Centrum de Roos in Amsterdam aan de P.C. Hooftstraat. Wil je meedoen aan deze bijzondere slaapcursus? Meld je dan nu aan.

Oefeningen voor het slapen gaan.

Oefeningen voor het slapen gaan helpen me om ’s nachts mijn hoofd rustig te houden

Het gaat een stuk beter wat slapen betreft! Dat is echt heel fijn! Ik merk dat een paar keer per dag een slaapoefening doen, me ’s nachts echt helpt om mijn hoofd rustig te hebben. Ook de inzichten dat rust niet volledig van de nacht moet afhangen geeft een bepaalde kalmte in lijf en hoofd. Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer, er is dan meestal een reden en dat is dan toch minder irritant!

Wat een energie en rust je krijgt van slapen was ik een beetje vergeten …. nu weet ik het gelukkig weer, het leven is dan echt een stuk minder ingewikkeld. Ik wens je een goede zomer, hartelijke groet van een wakker mens!

Oefeningen voor het slapen gaan

Oefeningen voor het slapen gaan

Nacht en Slaap (1878) door Evelyn De Morgan (1855-1919).

Oefeningen voor het slapen gaan

Oefeningen voor het slapen gaan verbeteren je nachtrust, met name wanneer je ook overdag tijd weet vrij te maken om te oefenen. Dat klinkt wellicht vreemd, maar juist door oefeningen voor het slapen gaan ook te doen, zal je nachtrust verbeteren. Hoe dat komt, leer je op de bijzondere Slaapcursus van Rob de Ron.

De getoonde werken bevinden zich in het publiek domein in landen en gebieden waar de auteursrechttermijn het leven van de auteur plus 100 jaar of minder is. Van deze bestanden is vastgesteld dat er geen bekende auteursrechtaanspraken op rusten, alle aanverwante en naburige rechten daarbij inbegrepen. 
Oefeningen voor het slapen gaan

Oefeningen voor het slapen gaan

Nacht en Slaap (1878) door Evelyn De Morgan (1855-1919).