Oefeningen om in slaap te komen.

Oefeningen om in Slaap te komen

Oefeningen om in Slaap te komen doe je niet voor het slapen gaan: je bent dan altijd te laat. Het klinkt wellicht vreemd, maar doe oefeningen om in slaap te komen juist overdag! Juist door overdag een moment vrij te maken voor jezelf en een slaapoefening te doen, verbeterd je nachtrust.

Oefeningen om in Slaap te komen zijn een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. Ze zijn niet moeilijk om te leren, daarom duurt de Slaapcursus één dag. Naast deze oefeningen leer je van alles over slaap, want om de oefening écht effectief te laten zijn, is kennis en inzicht in slaap nodig. Wil je ook meedoen? Bekijk dan nu wanneer de volgende Slaapcursus wordt gegeven.

Oefeningen om in Slaap te komen

Oefeningen om in Slaap te komen

Sophie Hilbrand neemt voor BNN-VARA deel aan de slaapcursus van Rob de Ron.

Waken en slapen

Slaapproblemen los je niet op door je uitsluitend op je slaapgedrag te richtten. Juist je ‘waakgedrag’ heeft grote invloed op de kwaliteit van je nachtrust. Waken en slapen horen namelijk bij elkaar als dag en nacht. Richt je daarom ook op de kwaliteit van je waken. Neem je bijvoorbeeld voldoende rust en pauze’s, zodat je ’s avonds niet te moe bent wanneer je gaat slapen? Er is niets mis met een gezonde vermoeidheid, maar soms zijn we gewoon te moe om goed te slapen.  Vermoeidheid maakt je onrustig en kan slaperigheid in de weg staan.

Oefeningen om in Slaap te komen doe je niet pas in je Bed

Je slaap verbeteren vraagt om een 24-uurs aanpak. Maak daarom ook overdag zo’n 20 minuutjes vrij voor een  slaapoefening. Juist door overdag even te rusten zal je ’s avonds minder moe zijn en beter slapen. Een goed moment om de oefening te doen is bijvoorbeeld wanneer thuiskomt van je werk. Na zo’n  rustmoment richt je jezelf op een heel andere manier op je gezin en/of je privéleven. Rust is ontzettend belangrijk. Rust is zogezegd de ideale partner van slaap.

Oefeningen om in slaap te komen

Rust is de ideale Partner van Slaap

Ook in de Griekse mythologie zijn rust en slaap de ideale partners. Hypnos, de god van de slaap, trouwt met Pasithea, de godin van de rust. Samen krijgen ze meerdere zonen, waaronder Morpheus. Morpheus kon de vorm van elk mens aannemen, om zo in iemands droom te verschijnen als zijn of haar geliefde! Oefeningen om in slaap te komen brengen je elke dag een moment van rust. Wanneer het je lukt om jezelf dagelijks dit rustmoment te gunnen, zal je slaap verbeteren.

Wil je het eens proberen?

Misschien wil je het eens proberen? Doe dit dan op een rustige plek waar niets of niemand je stoort. een plek waar je jezelf veilig voelt en even tot jezelf kunt komen. Hoewel dat misschien niet direct prettig voelt en je liever op je zij zou draaien, is het belangrijk om de slaap oefening, liggend op de rug te doen. Leg de benen een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam, met de handpalmen naar boven gekeerd. Leg niet teveel onder je achterhoofd. Een kleine verhoging is genoeg. Lig je goed? Sluit dan de ogen en luister …

oefeningen om in slaap te komen Youtube

Slaapoefeningen

Zittend, ongeveer 11 minuten.

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust. In de slaapoefening ‘Slapen in Vroeger Tijden en Nu’ combineert Rob de Ron kennis over slaap, met een slaapoefening in rust. Deze slaapoefening is er in een zittende en liggende variant.

oefeningen om in slaap te komen Youtube

Slaapoefeningen

Liggend, ongeveer 16 minuten

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust. In de slaapoefening ‘Slapen in Vroeger Tijden en Nu’ combineert Rob de Ron kennis over slaap, met een slaapoefening in rust. Deze slaapoefening is er in een zittende en liggende variant.

oefeningen om in slaap te komen Youtube

Slaapyoga en yoganidra zij de bekendste slaapoefningen

Ongeveer 4 minuten

Beide yogavormen behoren wellicht tot de bekendste slaapoefeningen. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen beide yogavormen en wat zijn de overeenkomsten. In deze korte video legt Rob de Ron enkele verschillen uit. 

Oefeningen om in slaap te komen.

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg. Toen niets leek te werken, vroeg hij zich af of slaapoefeningen ook haar konden helpen weer te slapen. 

Oefeningen om in slaap te komen.

Slaapcursus

Oefeningen om in slaap te komen zijn een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. De oefeningen zijn niet moeilijk. Je leert ze in één dag. Wil je meer weten? Klik dan op Slaapcursus.nl

Oefeningen om in slaap te komen.

Aan het Vondelpark

De slaapcursus duurt één dag en wordt gegeven in Centrum de Roos in Amsterdam aan de P.C. Hooftstraat 183, dichtbij het Vondelpark. Wil je meedoen aan de Slaapcursus? Meld je dan nu aan.

Oefeningen om in slaap te komen.

Oefeningen om in slaap te komen helpen me écht om ’s nachts mijn hoofd rustig te hebben

Het gaat een stuk beter wat slapen betreft! Dat is echt heel fijn! Ik merk dat een paar keer per dag een slaapoefening doen, me ’s nachts echt helpt om mijn hoofd rustig te hebben. Ook de inzichten dat rust niet volledig van de nacht moet afhangen geeft een bepaalde kalmte in lijf en hoofd. Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer, er is dan meestal een reden en dat is dan toch minder irritant!

Wat een energie en rust je krijgt van slapen was ik een beetje vergeten …. nu weet ik het gelukkig weer, het leven is dan echt een stuk minder ingewikkeld. Ik wens je een goede zomer, hartelijke groet van een wakker mens!

Oefeningen om in slaap te komen.

Nacht en Slaap (1878) door Evelyn De Morgan (1855-1919).

Oefeningen om in slaap te komen

Slaapoefeningen zijn een belangrijk onderdeel van de eendaagse Slaapcursus. In deze cursus leer je naast de slaapoefening van alles over slaap. Tijdens de cursus doen we de slaapoefening een aantal keren. Na deelname aan de Slaapcursus ontvang je een drietal slaapoefeningen en kun je thuis of op je werk direct aan de slag. Wil je ook deelnemen aan deze bijzondere cursus? Meld je dan nu aan:

De getoonde werken bevinden zich in het publiek domein in landen en gebieden waar de auteursrechttermijn het leven van de auteur plus 100 jaar of minder is. Van deze bestanden is vastgesteld dat er geen bekende auteursrechtaanspraken op rusten, alle aanverwante en naburige rechten daarbij inbegrepen. 
Oefeningen om in slaap te komen

Oefeningen om in slaap te komen

Flaming June 1895. Frederic Leighton.